TEKNOLOGIA MULLISTAA AUTOKANNAN HALLINNAN JO LÄHITULEVAISUUDESSA

//TEKNOLOGIA MULLISTAA AUTOKANNAN HALLINNAN JO LÄHITULEVAISUUDESSA

TEKNOLOGIA MULLISTAA AUTOKANNAN HALLINNAN JO LÄHITULEVAISUUDESSA

Ajoneuvojen digitaalinen seuranta on jo arkipäivää ja itseajavia autoja on jo liikenteessä. Mutta miten kaikki tämä kehitys vaikuttaa yrityksiin, jotka hallinnoivat eri kokoisia autokantoja? Minkälaisia autopalveluja tulevaisuudessa tarvitaan? Teknologian kehitys ja etenkin digitalisoituminen tuo mukanaan ennen kaikkea tehokkuutta: uudet ratkaisut säästävät aikaa ja rahaa, sekä lisäävät palveluiden turvallisuutta ja luotettavuutta.

 

MITÄ LÄHITULEVAISUUS TUO TULLESSAAN?

Jos merkit pitävät paikkansa, saadaan tulevaisuudessa nähdä yhä enemmän automatisoituja kuljetuskokonaisuuksia, joita hallinnoidaan etäyhteyksin. Ihmistyö tulee olemaan yhä vähemmän paikkaan ja aikaan sidottua, kun robotiikka ja digitalisaatio mahdollistavat innovatiivisia, yhä tehokkaampia ratkaisuja kaluston hallintaan. Teknologian näkökulmasta autokantojen hallinta on pysynyt pitkään samanlaisena, ja siksi nyt nopeaan tahtiin kehittyvä digitalisaatio saattaakin tuoda mukanaan isoja loikkia eteenpäin.

 

KULJETTAJARESURSSIT JA ITSEOHJAUTUVAT AUTOT 

Itseohjautuvat autot ovat jo tieliikenteessä ja olemme saapuneet eräänlaisen kynnyksen äärelle liikenteen kehityksessä. Milloin ihmiset poistuvat ratin takaa kokonaan? Ensimmäiset itseohjautuvat rekat on jo maailmalla esitelty, ja ensimmäinen markkinointitempauskin aiheen piiristä nähty, kun Über ja Budweiser kuljettivat olutlastin 120 kilometrin matkan itseohjautuvalla rekalla Coloradossa. Niin karulta kuin se tuntuukin, teknologia on luotettavampi kuski kuin ihminen: se tekee töitä väsymättä, palkatta, 24h vuorokaudessa.

”Kun autot alkavat itse kommunikoimaan muiden laitteiden kanssa, tulee mahdolliseksi myös se, että autot käyttävät autopalveluita enemmän tai vähemmän itse. Tämä ei kuitenkaan palveluiden puolelta ole useinkaan vielä mahdollista”, sanoo Johanna Virtanen Superoperatorilta. Superoperator on digitalisoinut autopesupalvelun ja toimii Suomessa Juhlapesu-nimellä. Ketjun pesulat tottelevat asiakkaan käskyjä applikaation kautta, tai toimivat tarvittaessa jopa täysin automatisoidusti. ”Autopesula tunnistaa auton ja käynnistää automaattisesti juuri sille autolle asetetun pesuohjelman. Tässä on hypätty hyvinkin manuaalisesta prosessista suoraan digiaikaan”, sanoo Virtanen. ”Vastaavia loikkia tullaan varmasti näkemään myös muissa autopalveluissa.”

 

AUTOJEN OMISTUS SIIRTYY YKSITYISILTÄ YRITYKSILLE 

 Business Insider ennustaa, että 25 vuoden päästä yksityiset ihmiset eivät enää lainkaan omista autoja. BI:n mukaan kyse on vielä enemmän kulttuurin muutoksesta kuin teknologian: autoihin on liittynyt samantapainen tunnesidekulttuuri kuin aikoinaan ihmisten ja heidän omistamiensa hevosten välillä oli. Omistamisesta palvelutoimintamalliin siirtyminen tarkoittaa sitä, että tulevaisuudessa autot omistaa yritys, ei yksityishenkilö. OP Kulku on tässä edelläkävijöiden joukossa Suomessa: asiakas saa sähköauton tai hybridin käyttöönsä kiinteällä kuukausimaksulla. Palvelupakettiin kuuluu kaikki huolloista ja korjauksista aina autopesuihin ja autovakuutuksiin asti.

Kun autot ja niiden ylläpito siirtyy yritysten vastuulle, on autopalveluiden tehostuttava nykyisestä huomattavasti. Kehitys lisää painetta digitalisoida ja automatisoida autopalveluita kautta linjan. Esimerkiksi tapa, jolla kuluttajat nyt hoitavat autojensa huollot ja korjaukset, on liian kömpelö, tehoton ja manuaalinen prosessi suuria automääriä hallinnoivien yritysten liiketoiminnalle.

 

MIKÄ MAHTUU PUHELIMEEN, MENEE SINNE

Kuka muistaa aikaa, jolloin puhelimella saattoi vain soittaa? Sitten tulivat tekstiviestit, matopelit ja laskimet. Nyt on älypuhelimia, joiden sovellukset mahdollistavat kaiken satelliittinavigoinnista jääkaapin sisällön tarkasteluun – pohjattomia viihdeominaisuuksia unohtamatta. Jos voit hallita kalustoa etänä, mikset tekisi sitä puhelimella?

Kuluttajan näkökulmasta arjen hallinta on siirtynyt yhä enemmän puhelimeen. Arkisten asioiden hoitaminen muuttuu vaivattomammaksi ja maksutavatkin muuttuvat jo nyt nopeasti. ”Juhlapesun kohdalla tämä koskee myös pesupalvelun tuottajia: robottipesuloita voidaan ohjata ja seurata etänä puhelimen kautta. Se taas mahdollistaa miehittämättömät pesupaikat, jotka ovat auki 24 tuntia vuorokaudessa. Tässä siis yksi konkreettinen esimerkki siitä, miten digitalisaatio tehostaa liiketoimintaa” Virtanen huomauttaa.

Älypuhelin, tuo kätemme jatke, on yksi kiintopiste sille kehityksen suunnalle, jossa ihmistyö ei enää ole aikaan ja paikkaan sidottua. Kännykkä keskustelee sujuvasti jo useiden järjestelmien kanssa ja verkon yli saammekin yhteyden käytännössä minne ja mihin laitteeseen tahansa. Tämä kaikki teknologia on jo olemassa ja jäämmekin odottamaan mielenkiinnolla, mitkä kaikki palvelut vielä saadaan puhelimen ruudulta ohjattavaksi.

 

YHÄ ENEMMÄN, YHÄ VÄHEMMÄLLÄ? 

Lähitulevaisuuden suurimmat teknologiset loikat tullaan kokemaan varmasti jo olemassa olevien järjestelmien käyttöönotosta. Ihmiskunnan haikailu pois tältä poloiselta planeetalta aiheuttaa myös positiivisia käänteitä keksintöjen maailmassa, kun avaruusmatkailua varten kehitettävä teknologia valuttaa inspiraatiota myös muille toimialoille.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan autot voidaan pian tuoda verkkoon, kuten jo suurin osa tämän päivän arkisista kodinkoneista. Tuolloin voimme kokonaisvaltaisemmin hallinnoida kalustoa etänä verkon kautta – tarkistaa, huoltaa, päivittää. Datan keruu onnistuu helposti, jolloin kuljetuksia voidaan hioa yhä tehokkaammiksi ja näin vapauttaa resursseja muuhun toimintaan. Miltä kuulostaisi auto, joka voisi ilmoittaa reittinsä, ajetut kilometrit ja kulutuksen, sekä verrata näitä toteutuneeseen aikaan ja säätilaan optimoiden siten seuraavia ajojaan?

Saamme tulevaisuudessa yhä enemmän teknologiaa käyttöömme yhä vähemmällä rahallisella panostuksella. Tulemme teknologian ansiosta saamaan yhä enemmän kuljetuskapasiteettia yhä pienemmällä hiilijalanjäljellä. Robotiikka, automatiikka ja digitalisaatio tulevat mahdollistamaan yhä enemmän yhä pienemmillä resursseilla.

Tutustu digitaaliseen autopesuun tarkemminj täällä: www.juhlapesu.fi/yritysasiakkaaksi/

 

By | 2017-03-01T13:32:52+00:00 helmikuu 24th, 2017|Artikkeli|